Om Skotland.dk
Bidrag
Bag Skotland.dk

Interrail

Tilbage i 1997 var undertegnede pĂĄ Interrailtur rundt i Europa med stop i Skotland. Turen tog i alt 19 dage, hvoraf de 4 blev tilbragt i Skotland.

Afrejsen den 6. Juli startede med færgetur fra Nykøbing til Puttgarden. Det var først i Tyskland at vores Interrailbilletter blev gyldige, men vi fik dog 50% rabat på turen da dette faldt ind under en såkaldt tilslutningsbillet.
Fra Puttgarden kørte vi videre med samme tog, men nu på vores Interrailbillet videre mod Hamburg. På den togtur var vi meget glade for at vi havde bestilt plads, da denne tur er en meget benyttet rute for trafik mellem Nord- og Centraleuropa.

Vores første store indtryk fik vi da vi kom til Hamburg Hauptbanhof og opdagede hvor stor en station dette egentlig er. Det eneste vi skulle i Hamburg var at finde ud til DFDS færgen, som senere på aftenen skulle sejle os til Newcastle. Men hvordan finder man ud til lige præcis den færgehavn i en storby som Hamburg, med så enorm en havn. Da var det at vi fandt ud af at en turistinformation faktisk er en genial og uundværlig ting, når man kommer som rejsende til en ny by. Med turistinformationen fandt vi hurtigt og nemt ud til DFDS-havnen, som lå et par kilometer ud af Elben.

Hen ad aftenstid fandt vi os endelig tilrette ombord på "Admiral of Scandinavia ". Når man som Interrailer rejser med denne overfat får man 50% rabat. Vi kan kun anbefale at rejse med denne rute, da der er masser af underholdning ombord på færgen, som f.eks en Club, Pub, Disco, Restaurant etc.

Midt på eftermiddagen den 7. Juli ankom vi med færgen til Newcastle, en stor provinsby i det Nordøstlige England. Fra havnen kørte vi med bus ind til Newcastle midtby. Hvor vi igen benyttede os af turistinformationen som henviste os til en lille hyggelig campingplads helt ude ved stranden.
Vi fandt ud til campingpladsen og fik slået vores telt "Beauty" op. Derefter gik vi en tur ved stranden og forbi et pizzaria og købte aftensmad.

Den 8. Juli ville vi rundt og se de forskellige seværdigheder i Newcastle, som f.eks "Newcastle Sea Life Center" som er et center som viser hvordan livet foregår under overfladen. Vi blev lidt skuffede da vi ikke synes at det levede op til vores forventninger, det var ikke så stort og spændende som vi havde regnet med.

Om eftermiddagen valgte vi simpelthen bare at tage på shopping i Newcastle centrum. Hvor vi besøgte et af Europas største indkøbscentre. Sidst på eftermiddagen tog vi på pub, som var enormt hyggeligt. Vi var heldige at komme lige til Happy Hour, som er en helt unik oplevelse i England.

9. Juli valgte vi at forlade Newcastle for at rejse mere nordligt, mod Skotland. Vores første stop i Skotland var Edinburgh. En rigtig flot og hyggelig gammel by. Her er der f.eks mulighed for at se det berømte Edinburgh Castle. Endnu engang startede vi med at besøge turistinformationen som næsten altid ligger tæt ved jernbanestationerne. Her blev vi henvist til en Camping Plads nogle km ude for Edinburgh. For at komme til campingpladsen skulle vi med bus. Her fandt vi ud af at man altså skal have lige penge for at komme med, vi blev nød til at stå ud af bussen og gå hen at veksle i en is-kiosk for derefter at vente på den næste bus, ret surt!

Da vi kom ud til campingpladsen, fandt vi os en dejlig plads med udsigt til noget af det først Skotske højland vi så. En utrolig lækker udsigt havde vi. Aftenen gik med at lave aftensmad og at snakke med nogle andre interrailere fra Danmark.

Tidligere på turen havde vi ikke prøvet at have det typiske kedelige grå engelske vejr. Men morgenen den 10. Juli var enorm grå, våd og kold. Den dejlige udsigt vi havde om aftenen var helt forsvundet og var blevet udskiftet med en våd græsplæne og en kedelig grå himmel.

Men vi fik da pakket vores ting og valgte at tage ind og kigge i Edinburgh. Vores første stop var Edinburgh Castle, hvor vi sammen med flere hundrede turister oplevede en rigtig skotte med kilt og det hele. Derefter gik vi rundt i den gamle del af byen og kiggede. Rundt omkring stod der gademusikanter og spillede på sækkepibe, det gav en rigtig god stemning. Vores frokost spiste vi i en lille park tæt ved stationen. Der fandt vi ud af at vi var i golfens hjemland, for i den lille park var der lavet en lille 8 hullers golfbane, hvor folk gik og spillede golf mens de spiste deres frokost. Og det var alle slags mennesker der spillede, både forretnings folk, skole børn, etc.

Efter vores frokost tog vi toget mod Inverness, som er en større provinsby tæt på Loch Ness, som var vores næste mål. Turen til Inverness gik over det skotske højland, som er meget flot at sidde og kigge på. Da vi nåede til Inverness provianterede vores aftensmad, hvorefter vi gik ud til campingpladsen. Det var en meget billig campingplads, hvor der var mange andre interrailere.

Den 11. Juli var den dag hvor vi havde det bedste vejr på hele turen, så vi besluttede at tage ud og opleve Loch Ness og måske hvis vi var heldige få et syn af Loch Ness uhyret! Sammen med to andre Interrailere, fandt vi en busrute der kørte ud til Loch Ness. Det er den mest gamle og slidte bus jeg nogen siden har kørt med. Den kunne f.eks ikke holde i tomgang, så når vi holdt for rødt gik den ud. Vi gik nok i stå de første 15 gange! Men vi kom da heldigvis helskindede ud til Loch Ness søen, som i sig selv ikke er andet en dyb sø i nogle rigtig flotte naturomgivelser.

Ude ved søen ligger den officielle Loch Ness udstilling, hvor man kan komme ind og se en masse af de uforklarlige billeder der er taget rundt omkring søen. Uden for udstillingslokalerne, kunne man blive kørt ned til en lille lokal havn og derfra komme ud og sejle med en guide rundt på søen. Det var en rigtig dejlig og interessant tur, da guiden virkelig kunne fortælle nogle spændende historier. Vi kan kun anbefale at man tager en tur ud at sejle på søen hvis man skulle komme forbi, det er en stor oplevelse.

Busturen hjem til campingpladsen gik også helt uden de store uheld, selv om vi kørte i Joachim Von Ands bus igen. Om aftenen hyggede vi os på campingpladsen med andre interrailere.

Herefter gik Turen videre til byerne Baht - Dover - Calais - Dijon - München - Tilburg - Amsterdam - Nykøbing Falster, men det er en anden historie.

Alt i alt en dejlig tur som man altid vil kunne huske. Selvom vejret bestemt ikke var med os, var det en vidunderlig rejse hvor vi fik mødt nye mennesker, så berømte seværdigheder, oplevede forskellige kulturer og sidst men ikke mindst mødte en masse andre Interrailere. Når man rejser rundt med sin rygsæk og møder andre Interrailere er det næsten som at møde familiemedlemmer.

Jeg er ikke i tvivl, hvis jeg får muligheden igen for at komme på en Interrail. Jeg ville slå til med det samme. Ud at opleve Europa og virkelig mærke på sin egen krop, at rejse er at leve!

Læs evt. flere rejsebeskrivelser på adressen: