Om Skotland.dk
Turforslag
Whiskyklub
Bidrag
Bag Skotland.dk

Campingtur i Skotland

Vi var fra den 14. august 2003 til 11. september 2003 på en dejlig campingtur i Skotland. Vi kørte i alt 4.065 km., benzinforbruget var på 6,49 km/liter hvorved brændstofforbruget i alt var på kr. 5.271. Hertil kommer udgifter til campingpladser kr. 2.679, færge kr., 5.460,00, bompenge kr. 239 samt kort og rutevejledning m.v. kr. 722.

Vi sejlede fra Esbjerg til Cambridge, hvorefter turen gik til Ely, Sherwood Skovene, Clumber Park, Sherrif Hutton og derfra til York. I vores rejsedagbog nedenfor beskrives uddrag fra de 12 dage vi brugte pĂĄ turen fra Newcastle til Durness.


Den 20. august 2003 ankom vi til Chesters Roman Fort, og det ligger vest for Newcastle. Vi kørte gennem et meget smukt område med meget kuperet terræn, men meget åbent. Man kunne derved se langt omkring. Der var stejle stigninger og nedkørsler, største stigning var 14%.
Da vi kom vest for Newcastle, kørte vi ad B6318 langs Hadrians Wall.

Efter at vi havde gået lidt rundt på fortet og købt lidt ind i butikken, kørte vi så videre mod Skotland, og vi nåede snart til grænsen mellem England og Skotland, hvor en skotte underholdt os med sækkepibemusik, og vi tog en del billeder her.

Man passerer grænsen mellem England og Skotland i passet Carter Bar i The Cheviot Hills i North Humberland. Passet ligger i 418 meters højde med en vidunderlig udsigt, både tilbage mod England og fremad mod Skotland.

Turen nordpĂĄ var virkelig flot med store vider og bjerge i det fjerne, blĂĄ runde bjerge. Og turen gik godt.
Bortset fra et par korte stop, hvor der var smukke udsigter, kørte vi direkte til Mortonhall Caravan Park og havde fået nogle gode pladser.

21. august 2003
Ved 11-tiden skulle vi i samlet flok med bussen ind til Edinburgh. Vi købte en 1-dags billet, så vi både kan komme hjem til pladsen igen i eftermiddag og ind igen i aften til Tattoo.

Der var massere af liv i The Miles, og vi var også inde til prøvesmagning i områdets whisky center. Vi endte oppe ved The Castle og gik rundt og så på pladsen, hvor vi skulle komme tilbage om aftenen og se Tattoo. Vi var ikke inde og se slottet, men der er en vidunderlig udsigt heroppe fra.
På vej tilbage fandt vi en pub, hvor vi fik noget fadøl. Jeg tror, det var der, vi fik McQuan Eksport for første gang.

Om aftenen skulle vi til Tattoo-show mente vi faktisk, at vi var kommet 1 time for tidligt, men det viste sig, at der var køer på begge sider af The Miles på fortovene op mod The Castle.
Der var næsten 9.000 tilskuere og pladserne var meget snævre, så vi kunne næsten ikke røre os. Knæene gik imod foran, og vi sad skulder ved skulder. Flere af os fik vist en slags krampe i ryg og ben, men kom da alle sammen over det.
Det var et meget flot Tattoo og det holdt tørvejr, selv om det længe så ud til regn. Det blæste voldsomt. Vi havde taget både Helly Hansen og vores regntøj på/med. Forestillingen sluttede med et meget flot fyrværkeri.


Den 22. august var vi ude at køre en tur ud til Holyrood Park, et højdedrag øst for Edinburgh, hvor der var en flot udsigt, både ud over fjorden og ind over byen.


Lørdag den 23. august og vi havde aftalt, at vi skulle ind og se Princess Street, som er en stor handelsgade og desuden se haverne, som ligger ved siden af og så skulle vi på pub i Rose Street, som ligger lige bag ved. Gaderne var fyldte med mennesker og busser og det var helt fantastisk. Og så var der et blomsterflor uden lige. Der var også hele tiden en flot udsigt op til The Castle.

Vi så mange udstillingsvinduer og var inde i et par butikker, men købte ikke noget særligt.

Kl. 13.00 gik vi ind på en pub – Auld Hundred - og var oppe på 1. sal, hvor vi fik burgere og tunsalat og et par pints mørkt øl, og det smagte rigtigt godt. De havde ikke McQuan Eksport, men det, vi fik - Calder’s, smagte udmærket.

Derefter ville de andre pĂĄ yderligere spadsereture i byen og nogle ville ogsĂĄ op at se slottet, men selv valgte vi at tage bussen hjem.


Den 24. august kørte vi ad ringvejen ud af byen og over Forth Bridge. Derefter fortsatte vi ad motorvejen til Perth. Fra Perth fortsatte vi ad vej A9 til Pitlochry, hvor vi drejede ind på bjergvejen A924 op over Grampian Mountains.

Undervejs var vi inde og se et kraftværk og en laksetrappe, og der var også en butik, hvor vi kunne gøre indkøb. Inden vi kørte videre, holdt vi hvil og fik frokost på plænen.
Vi passere byen Bridge of Cally og videre op til Devil’s Elbow, et meget flot pas og udsigtspunkt i 665 meters højde, hvor jeg tog en del billeder.

Det var faktisk meningen, vi skulle helt til whisky-området, men da vi kom til Braemer, fandt vi en campingplads, - Inver Cault Caravan Club Site - som godt nok ikke tilhørte den klub vi var medlem af, men vi tog en overnatning der, et rigtigt skønt sted.
Stedet var omkranset af bjerge. Godt nok var det dobbelt sĂĄ dyrt for en overnatning, end vi plejede at betale.

Vi var ude at cykle en tur nede i byen, hvor vi så, at slagteren også solgte morgenbrød næste morgen. I dagens løb havde vi det uheld at køre imod en kantsten, så den ene dæk på campingvognen punkterede. Det var midt i en lille by, hvor vi så kom til at blokere al trafik, men de andre tre fik trukket udenom og ind på en sidevej, og vi fik skiftet hjul. Da vi kom frem til Braemer, forsøgte vi at få fat i et nyt dæk, men servicestationen havde ikke den rigtige størrelse.

Den 25. august stod vi op kl. 8 og hentede rolles hos slagteren. Vi fik et solidt morgenmĂĄltid og besluttede at tage videre til Speyside. Undervejs passerede vi Balmoral Castle, hvor dronningen har sommerresidens. Vi var lige inde og kikke, men kunne ikke komme ind og se slottet, fordi det er lukket for offentligheden i august og september.

Videre ad bjergveje op mod ”The Malt Whisky Trail”, hvor vi bl.a. passerede en stigning på 20%. Det var der ingen af os, der havde prøvet før.

Vi havde en meget flot tur og kom til Craigellachie ved floden Spey midt på eftermiddagen, til C&CC pladsen Speyside. Her vil vi blive i 2 dage, og vi har slået lejr på en dejlig grøn plæne. Der er ikke så mange vogne her, men det betyder ikke noget. Vi ligger i lejr i en rundkreds. Det er aftalt, at vi i morgen skal på en rundvisning i det nærliggende destilleri, og derefter kører vi en rundtur på ” The Malt Whisky Traill”.

Så er vi i gang med aftensmaden, og nu skal vi ud at spise. Vi har godt med tøj på, det er lidt halv køligt i aften, men vi har fået solskin i dag og meget klart vejr, selvom det startede med lidt gråvejr i morges. Temperaturen udenfor er nu 12,2 grader under vognen. Slut for nu.


Torsdag den 26. august havde aftalt en rundvisning McAllan Destilleri nede i byen kl. 11. Der fik vi en meget interessant omvisning med smagsprøver, og vi købte en fleecejakke til fruen og en kasket til mig og lidt whisky. Destilleriet ejes af en familie med stolte traditioner og de ejer flere destillerier i området.

Mens vi var der, så vi en lastvogn komme fra udlandet med et helt læs tønder/fade, som har været anvendt til sherry, og de skal nu bruges til lagring af whisky her på stedet. Det er deraf whisky får den gyldne farve. Lige når den er destilleret, er væsken helt klar

Vi var også inde og se Speyside Cooperage, som er det sted, hvor alle tønder/fade laves/repareres, altså et en art bødkerværksted. Det er næsten rent håndarbejde.

Derefter kørte vi til The Glenfiddich Destillery i Dufftown, hvor vi også fik en rundvisning, og her fik vi lov til at fotografere, også indendørs. Dette destilleri var meget større, men vi blev enige om bagefter, at vi syntes bedst om McAllan. Også smagen var bedst i McAllan.

Også Glenfiddich Destillery havde stolte traditioner, og familien har ejet det siden 1887. I udstillingen så vi bl.a. en whisky, den ældste og dyreste skotske whisky – den stod til £10.000 – en sjælden sag fra 1937.

Efter den sidste rundvisning, hvor vi ogsĂĄ fik kaffe og scones (boller), inden vi forlod destilleriet, tog vi en tur ind over Milltown of Edinvillie og Carron tilbage til Archiestown og campingpladsen. En meget smuk tur pĂĄ meget smĂĄ veje.

Da vi var kommet hjem, fik vi besøg af campingfatter, som var i stiveste pus. Han havde været til fest iført kilt og det hele.

Det er nu den 27. august og vi skal på tur til Elgin og Loch Ness. Vi kørte af sted ved godt 10-tiden og kørte til Elgin, hvor vi ville se ruinen af katedralen, men den var meget svær at finde, og vi kom til sidst ind på en blind vej, som vi måtte bakke ud af igen med campingvognene. Men til sidst lykkedes det da at komme forbi katedralen. Vi var dog ikke inde, men tog kun billeder ude fra vejen.

Derefter videre mod Inverness og igennem byen, hvor det så til at være en meget flot by, og undervejs hertil var der også mange smukke byer, flot pyntede med smukke blomsterdekorationer, bl.a. i Nairn var meget flot.

Vi stoppede ved Loch Ness søen og vi så (næsten) Loch Ness uhyret. Vi kørte herefter videre sydpå til Drumnadrochit, hvor der er et stort center vedr. Loch Ness, men det kørte vi forbi, derefter til højre op ad en stejl stigning ad A833, hvor der var 15% stigning, og hvor der var et flot, flot landskab, da vi korte nordpå.

Derefter op til en campingplads lige nord for Tain ved broen over mod Dornoch. Pladsen hedder Dornoch Firth Caravan Park, og jeg troede først, at de kun var fastliggere, men det viste sig, at der var plads også til vogne, og der kom faktisk mange , både campingvogne og telte og mobilhomes i løbet af aftenen.
Selvom det var blevet fugtigt vejr, blev der grillet på livet løs om om aftenen.


Den 28. august tog vi ud for at se Donrobin Castle, som bestemt er et besøg værd. Der var bl.a. en meget flot have og der var opvisning med en ugle og en rovfugl. Man måtte dog ikke fotografere indenfor.
På vejen derud passerede vi Dornoch Firth, som var helt tørlagt ved ebbe. Da vi kørte tilbage var der vand over det hele.

Vi kørte ud langs kysten til Embo, hvor der var en campingplads.

Derefter tilbage til byen Dornoch, hvor vi vandrede lidt rundt og fandt en pub pĂĄ Eagle Hotel, hvor vi var inde og fĂĄr frokost, club sandwiches med dark beer, 1 pint hver.

På vejen hjem var vi ude ved en nedlagt havn, hvor der har været drevet muslingefiskeri. Den lå lige i nærheden af campingpladsen.


Fredag den 29. august var vi nået til Durness i Skotlands nordvestligste hjørne. Undervejs passerede vi ”The Falls of Shin”, et vandfald og et meget veludstyret besøgscenter.
Vi har kørt gennem ødemarken hele dagen, og det var så flot, så flot. Næsten rundt om hvert hjørne var der nye indtryk.

Vi kørte gennem det nordvestligste hjørne af Skotland. Det var flad tundra, så langt øjet rakte, med små mosesøer, forkrøblede træer, vidtstrakte nåleskove og golde bakkedrag.

Vi kørte på ensporede veje hele vejen, men det virkede fint med vigepladser, og modkørende kunne ses på lang afstand, og så er det rart med walkie-talkie, hvor den første vogn kan varsle de andre om modgående færdsel. Det fungerede bare perfekt.

Turen var meget smuk med udsigt over den vide havarm Kyle of Tongue dybt nede.


Lørdag den 30. august har vi været på en pragtfuld tur ud til Cape Wrath. Vi var på sejltur over vandet og med minibus ad små veje, 70 i timen, ud til en pragtfuld oplevelse. På billedet til venstre kan den lille færge ses.

Senere på dagen var vi på en lille køretur ud til den lille by Balnakeil, hvor vi så kirkegården, som bl. a. havde grave fra ofrene fra skibet ”Canton”, der sank heromkring i 1849.

Vi fik også fyldt benzin på og handlet hos den lokale købmand, R. Mackey & Sons. Benzintanken stod på den ene side af vejen og butikken lå på den anden side. Konen måtte så gå over vejen for af aflæse beløbet og så gik vi over i butikken og betalte.

Til aften var vi på den lokale pub, Oasis Bar, ved siden af campingpladsen, hvor vi fik forskelligt at spise. Derefter lidt hyggeligt samvær i pubben over 1 pint øl og så gik vi hver til sit, her klokken halv 10.

Nu har vi så været på det nordvestligste punkt i Skotland og skal tilbage ned og se den smukke vestkyst af Skotland.

Herefter gik turen sydpĂĄ til, Inverewe Gardens, Isle of Skye, Quiraing, Kilt Rock, Duntolm Castle, Talisker Distillery, Portree, Eilean Donan Castle, Ben Nevis, Loch Lomond, Lake District, Keswick og Derwent Water, Youlgreave, Peek District, Harwich og herefter hjem igen.

Hvis du er interesseret i at læse mere om turen, kan du læse det på adressen: http://www.postha.dk/Skotland/skotland_2003.htm.


Med venlig hilsen

Poul Sten Hansen, psh@postha.dk.


kontakt@skotland.dk